Integrasi Ilmu dan Agama Menuju Pendidikan Agama Islam Multidisipliner
INTEGRASI ILMU DAN AGAMA MENUJU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM MULTIDISIPLINER
DOI:
https://doi.org/10.58176/edu.v5i1.1534Keywords:
integrasi ilmu,, integritas agama, , pendidikan agama islam, , multidisiplinerAbstract
ABSTRACT
This article elucidates the significance of integrating science and religion within the framework of multidisciplinary Islamic religious education. Employing a literature review methodology, data were gathered from various scholarly sources. The findings of this research highlight the importance of a multidisciplinary approach in Islamic religious education, providing a foundation for the development of best practices in integrating science and religion within the educational curriculum. It is hoped that this research will serve as a source of inspiration for educators, researchers, and policymakers in fortifying relevant and meaningful Islamic religious education for the future of the Muslim community. The topic addressed herein constitutes the outcome of research and/or written ideas.
Keywords: Integrity of Science and Religion, Multidisciplinary Islamic Religious Education.
References
Abidin, Bagir Zainal et all, (Ed.). 2005. Integrasi Ilmu dan Agama: Interpretasi dan Aksi. Bandung: Mizan.
Aminuddin, Luthfi Hadi. (2010). Integrasi Ilmu dan Agama : Studi Atas Paradigma Integratif- Interkonektif. Kodifikasia: Jurnal Penelitian Keagamaan dan Sosial-Budaya. Nomor 1 Volume 4 Tahun
Azra, Azyumardi. 2002. Pendidikan Islam: Tradisi Dan Modernisasi Menuju Milenium Baru. Jakarta: PT. Logos Wacana Ilmu
Barizi, Ahmad. 2011. Pendidikan Integratif: Akar Tradisi & Integrasi Keilmuan Pendidikan Islam. Malang: UIN-Maliki Press.
F., Haught John. 2004. Perjumpaan Sains dan Agama: Dari Konflik ke Dialog. terj. Ftansiskus Bargias. Bandung: Mizan.
Hofman, Murad W. 2002. Menengok Kembali Islam Kita. terj. Rahmani Astuti. Bandung: Pustaka Hidayah
Ihsan, Fuad. 2005. Dasar-Dasar Kependidikan. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Kurniasih, 1Imas dan Berlin Sani. 2017. Kupas Tuntas Kompeteni Pedagogik; Teori dan Praktik. t.c, :Kata Pena
Mas’ud, Abdurrahman. 2002. Menggagas Format Pendidikan Nondikotomik: Humanisme Relegius Sebagai Paradigma Pendidikan Islam. Yogyakarta: Gama Media
Nasution, Khoiruddin. (2017). Berpikir Rasional Ilmiah Dan Pendekatan Interdisipliner Dan Multidisipliner Dalam Studi Hukum Keluarga Islam. Al-Ahwat 10. No. 1
Ondeng, Syarifuddin. (2023). Problematika Pendidikan Agama Islam Di Universitas Khairun Ternate. Jurnal Keislaman. Volume 06, Nomor 01, Maret
Qomar, Mujamil. 2012. Merintis Kejayaan Islam Kedua: Merombak Pemikiran dan Mengembangkan Aksi. Yogyakarta: Teras.
Rahmat Hidayat & Abdillah, n.d. 2019. Ilmu Pendidikan. Medan: LPPPI.
Rahmat. (2019). Pendidikan Agama Islam Berwawasan Interdisipliner sebagai Corak dan Solusi Pendidikan Agama Islam Era 4.0. Tribakti: Jurnal Pemikiran Keislaman. Volume 30, Nomor 2
Sarbaini, Albarra, Nanat Fatah Natsir, dan Erni Haryanti. (2022). Integrasi Ilmu Dan Agama” Sebagai Islamisasi Ilmu Pengetahuan. Ri’ayah, Vol. 7, No. 01
Senge,Peter M. 1994. The Fifth Discipline. Los Angeles: Currency Doubleday.
Slamet. (2019). Konsep Integrasi Ilmu Dan Agama, As Salam: Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu KeIslaman, Vol. II No. 03
Solong, Najamuddin Petta. (2021). Manajemen Pembelajaran Luring Dan Daring Dalam Pencapaian Kompetensi. Tadbir : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Volume 9, Nomor 1
Najamuddin Petta. (2021). Pembinaan Budaya Dan Lingkungan Dalam Membangun Perilaku Religius Di Man Insan Cendekia Gorontalo. Irfani: Jurnal Pendidikan Islam. Volume 17 Nomor 2
Suprayogo, Imam. (2016). Membangun Integrasi Ilmu Dan Agama: Pengalaman Uin Maulana Malik Ibrahim Malang, Batusangkar International Conference I, 15-16
Yahiji, Kasim. dkk. (2023). Internalisasi Moderasi Beragama Dalam Pengembangan Kurikulm Merdeka Di SMPN 8 Satap Telaga Biru, Volume XII, Nomor 2
ZA, Tabrani. (2014). Islamic Studies Dalam Pendekatan Multidisipliner (Suatu Kajian Gradual Menuju Paradigma Global). Jurnal Ilmiah Peuradeun- International Multidisciplinary Journal Vol. II, No. 02
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 YULI ERNAWATI, Kasim Yahiji, Najamudin Pettasolong
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.