PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA DIORAMA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA TEMA INDONESIAKU KAYA BUDAYA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM DAN SOSIAL
DOI:
https://doi.org/10.58176/edu.v6i1.2745Keywords:
Media Diorama,, Hasil belajar IPAS, Indonesiaku Kaya Budaya, Budaya GorontaloAbstract
Changes in the curriculum provide a challenge for teachers to adapt learning media to the content of the lessons. The problems posed in this study are: How are the learning outcomes before and after the use of diorama media, and see whether the use of diorama media affects student learning outcomes on the topic “My Indonesia is Rich in Culture”. The purpose of this study is to analyze students' learning outcomes and to determine the effect of diorama media. This study was conducted using a quantitative method involving pretest and posttest on 21 fourth grade students of SDN 1 Telaga. Data was collected through a multiple choice test consisting of 25 multiple choice questions. The results showed that the average pretest score was 57.1429, while the average posttest score reached 87.2381, which showed the difference between the process without intervention and with the learning intervention. After analyzing using SPSS Statistics 22, a significance value (2-tailed) of 0.000 was obtained.
References
Bukori. “Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar dalam Pembelajaran IPAS Di Sekolah Dasar,.” Workshop Nasional Penguatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar Vol. 3, no. 3 (2020): h. 1749.
Charoline. “Pengembangan Media Pembelajaran Diorama Pada Materi Bersikap Toleran dalam Keberagaman Sosial Budaya Masyarakat Pada Kelas V Sekolah Dasar.” Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang 9, no. 2 (2023): h. 5767-5778.
Daud, M. Nur. “Pencapaian Hasil Belajar Melalui Peningkatan Kemampuan Mengajar.” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran 6 (2020): h. 1-2.
Ibad, Taqwa Nur, dan Nurul Hidayah SH. “Penggunaan Media Diorama dalam Meningkatkan Kreatifitas Siswa.” Bidayatuna Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah 5, no. 1 (2022): h. 51.
Ihwan Mahmudi, Muh. Zidni Athoillah, Eko Bowo Wicaksono, dan Amir Reza Kusuma. “Taksonomi Hasil Belajar Menurut Benyamin S. Bloom.” Jurnal Multidisiplin Madani 2, no. 9 (2022): 3507–3514.
Kisma, Ayu Dandini. “Penggunaan Media Pembelajaran Diorama Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep.” NATURALISTIC : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran 5, no. 1 (2020): h. 637.
Nurmala Dewi. “Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Penggunaan Media Diorama Pada Tema Daerah Tempat Tinggalku Kelas IV SD Negeri 104305 Pergulaan.” ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan 1, no. 4 (2023): h. 74-87.
Purwanto, Nfn. “Tujuan Pendidikan Dan Hasil Belajar: Domain Dan Taksonomi.” Jurnal Teknodik (2019): h. 156-157.
Putra, Rizky Pratama, Muhmmad Ainul Yaqin, and Akhmadiyah Saputra. “Objek Evaluasi Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam: Analisis Taksonomi Bloom (Kognitif, Afektif, Psikomotorik).” Jurnal Of Islamic And Education Research 2, no. 1 (2024): 149–158.
Rifayanti, Zuni Eka. “Penggunaan Media Pembelajaran Diorama 3 Dimensi Pada Materi Keanekaragaman Budaya Indonesia Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV MI Sabilul Mubtadiin.” Jurnal Teladan: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pembelajaran 6, no. 1 (2021): h. 35-44.
Sari, Mawar, Rizky Khaliza, Annisa Annisa, Siti Maulidiyah, and Nabila Gusti Zahra. “Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPAS Melalui Pemanfaatan Media Diorama.” Warta Dharmawangsa 18, no. 1 (2024): h. 196.
Septiani, Devi. “Urgensi Pembelajaran Inkuiri Di Abad Ke 21: Kajian Literatur.” SAP (Susunan Artikel Pendidikan) 6, no. 1 (2021): h. 128.
Sonah. “Pengaruh Media Diorama terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA Kelas V Mi Haqqul Yaqin Nw Sayang Sayang Tahun Pelajaran 2017/2018.” Universitas Islam Negeri Mataram, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Fathiah Maharani, Lian Gafar Otaya, Aljunaid Bakari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.