Opportunities And Strategies For Traditional Halal Culinary In Modern Times
DOI:
https://doi.org/10.54045/jeksyah.v2i01.54Keywords:
Culinary, Traditional Culinary, HalalAbstract
Traditional halal culinary is a culinary that needs to be developed because traditional halal culinary needs encouragement, because the culinary business is very promising. The purpose of this research is to find out how traditional halal culinary opportunities can survive and a good strategy so that traditional halal culinary can compete with today's modern culinary. It can be seen that the culinary business still has high resilience and is growing rapidly, especially food that is labeled and certified halal. Culinary is one of the characteristics of the identity of a region and most regions in Indonesia have it. The research method used in this study is a descriptive qualitative method, namely by conducting a library research method. The results of this study are to produce an understanding that traditional halal culinary has opportunities in developing its business today, and has several strategies that can develop traditional halal culinary businesses that can compete with modern culinary arts today. The strategy used is the 7P marketing mix strategy and digital strategy.
References
Afroniyati, L. 2014. Analisis Ekonomi Politik Sertifikasi Halal Oleh Majelis Ulama Indonesia. Yogyakarta : Jurnal Kebijakan & Administrasi Publik JKAP Vol 18, No 1.
Ajo, Antasalam. 2020. Mengatasi Permasalahan Usaha Kuliner Tradisional Di Indonesia. Baubau : Media Agribisnis Vol. 4, Issue 2.
Ali, M. (2016). Konsep Makanan Halal dalam Tinjauan Syariah dan Tanggung Jawab Produk Atas Produsen Industri Halal. AHKAM : Jurnal Ilmu Syariah, 16(2), 291–306. https://doi.org/10.15408/ajis.v16i2.4459
Ayuning Putri, Nadila dkk. 2021. Strategi Pemasaran makanan tradisional Tiwul sebagai Destinasi wisata kuliner di Gunung Kidul Jogja. Pamulang : Jurnal Pemasaran Kompetitif, Volume 4, Nomor 3.
Burhanuddin, N. H. (2018). Strategi Pemasaran Makanan Khas Tradisional Di Kecamatan Wotu. Journal of Islamic Management and Bussines, 1(2), 20–32.
Endro Tri Susdarwono. (1970). Interaksi Wisata Syariah dan Pembangunan Ekonomi di Kota Pusarnya Pulau Jawa dalam Bentuk Ekonomi Komersial Ganda. EDUTOURISM Journal Of Tourism Research, 2(02), 49–60. https://doi.org/10.53050/ejtr.v2i02.138
Fajri, I. (2018). Strategi Peningkatan Penjualan Makanan Tradisional Sunda Melalui Daya Tarik Produk Wisata Kuliner di The Jayakarta Bandung Suite Hotel & Spa. THE Journal : Tourism and Hospitality Essentials Journal, 8(1), 45. https://doi.org/10.17509/thej.v8i1.11689
Fitriani, R., Nurani, A. S., & Nurhayati, A. (2019). “Burayot” Sebagai Kue Tradisional Garut. Media Pendidikan, Gizi, Dan Kuliner, 8(1), 57–62. https://doi.org/10.17509/boga.v8i1.19237
Hari Kurniawan, Putu dan Lismayasari. 2019. Wisata Kuliner Halal: Suatu Tinjauan Strategis Pemasaran Digital Terhadap Peningkatan Kinerja UMKM. Batam : Jurnal Dinamika Ekonomi & Bisnis, Vol. 16 No. 1.
Hartono, H. (2019). Pengaruh Strategi Pemasaran Terhadap Peningkatan Penjualan Pada Perusahaan. Parameter, 4(2), 882–897. https://doi.org/10.37751/parameter.v4i2.43
Hartono, Hendry dkk. 2012. Pengaruh Strategi Pemasaran Terhadap Peningkatan Penjualan Pada Perusahaan” Dengan Menetapkan Alumni Dan Mahasiswa Universitas Bina Nusantara Sebagai Objek Penelitian. Palerah : BINUS BUSINESS REVIEW Vol. 3 No. 2.
Haryanti, S., Mursito, B., & Sudarwati. (2017). Analisis Strategi Pemasaran Digital untuk Meningkatkan Penjualan Produk Batik pada PT. Danar Hadi Surakarta. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 144–151.
Komala Sari, Mega. 2019. Peluang Dan Tantangan Sertifikasi Halal Pada Produk Makanan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Di Kota Jambi, Skripsi. Jambi : UIN Sutha Jambi.
Kurniawan, Kanada. 2020. 9 Strategi Pemasaran 2020 : Cara Membuat Strategi. https://projasaweb.com/strategi-pemasaran/.
Maulana, Imam dan Arus Reka Prasetia. 2015. Strategi Kreatif Usaha Kuliner Indonesia Untuk Memperluas Pasar Ke Kawasan Asia Tenggara Dalam Era Masyarakat Ekonomi ASEAN (MEA). Bandung :
Mirzaqon, A. T., & Purwoko, B. (2017). Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori Dan Praktik Konseling Expressive Writing Library. Jurnal BK UNESA, 4(1), 1–8.
Pramono, O. (2015). Formulasi Strategi Usaha Makanan Ringan. Agora, 3(2), 665–674. https://media.neliti.com/media/publications/36472-ID-formulasi-strategi-usaha-makanan-ringan-tradisional-ny-gan-di-surabaya.pdf
Rahmadani, Gema. 2015. Halal Dan Haram Dalam Islam. Sumatra Utara : Jurnal Ilmiah Penegakan Hukum, Volume 2, Nomor 1.
Rahman, F. (2018). Kuliner Sebagai Identitas Keindonesiaan. Jurnal Sejarah, 2(1), 43–63.
Rispawati, D., & Utami, V. Y. (2019). Perencanaan Skenario Dalam Pengembangan Bisnis Kuliner Halal Di Pulau Lombok – Nusa Tenggara Barat. Jmm Unram - Master of Management Journal, 8(2), 144–156. https://doi.org/10.29303/jmm.v8i2.437
Rifadli D. Kadir, & Juniaty Ismail. (2022). Millennials Adpot Online Delivery: Analysis Using UTAUT2 Model During Pandemic Covid-19 . Journal of Principles Management and Business, 1(01), 18–26
SAH, S. L. (2018). Halal Kuliner Perspektif Hukum Adat (Analisis Label Halal Pada Makanan Tradisional Nasi Jamblang ). Inklusif (Jurnal Pengkajian Penelitian Ekonomi Dan Hukum Islam), 3(2), 184.
Setiawan, R. (2016). Memaknai Kuliner Tradisional diNusantara : Sebuah Tinjauan Etis Rudi Setiawan. Respons, Gabriele W(01), 113–140. http://ejournal.atmajaya.ac.id/index.php/response/article/download/527/194/
Susilawati, Saepul Hakkul Yakin. 2017. Analisis Strategi Pemasaran Makanan Tradisional (Studi Kasus Industri Rengginang Di Kecamatan Sakra Pusat). JPEK, Volume 1, Nomor 1.
Soesilowati, E. S., & Yuliana, I. (2010). Komparasi Perilaku Konsumen Produk Halal Di Area Mayoritas Dan Minoritas Muslim a Comparison of Consumers ’ S Behaviour in Muslim Mayority. Jurnal Ekonomi Dan Pembangunan, 21, 167–178. https://media.neliti.com/media/publications/77778-ID-komparasi-perilaku-konsumen-produk-halal.pdf