Analisis Etika Pemasaran Islam Pada Bank Syariah (Studi Pada BPRS Metro Madani Kc. Tulang Bawang Barat

Authors

  • Muhammad Mujib Baidhowi Institut Agama Islam Negeri Metro Lampung, Indonesia
  • Hotman Hotman Institut Agama Islam Negeri Metro Lampung, Indonesia
  • Siti Amalia Eriyanti Institut Agama Islam Negeri Metro Lampung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.54045/jeksyah.v1i02.37

Keywords:

Islamic, Marketing, Ethics

Abstract

This research aims to see the influence of Islamic marketing ethics on customer decisions using Islamic banking services applied in BPRS Metro Madani KC Tulang Bawang Barat. This research uses quantitative methods. The technical analysis used is multiple linear regression. The data used are primary data obtained through the dissemination of spaciousness questionnaires, with the number of respondents as many as 66 samples. The population in this study is a customer at BPRS Metro Madani KC. Tulang Bawang Barat. The results of the study of the four variables used resulted in three variables that have a significant influence on customer decisions in using Islamic banking products, namely honesty variables, responsibility variables, and wisdom variables. While the balance variable produces an insignificant influence on the results of calculations. However, overall marketing ethics that have been presented have a positive impact on customers to influence customer decisions in using Islamic banking products at BPRS Metro Madani KC. Tulang Bawang Barat.

References

Abdus, S., & Muzayyidatul, H. (2021). Pengaruh Etika Bisnis Islam dan Bauran Pemasaran terhadap Loyalitas Nasabah dengan Keputusan Menjadi Nasabah Sebagai Variabel Intervening (Studi pada BPD Jateng Syariah, BRI Syariah dan Bank Muamalat) di Kota Semarang. BISNIS : Jurnal Bisnis dan Manajemen Islam(1), 33.

Dermawan, R. (2013). Pengambilan Keputusan Landasan Filosofis, Konsep Dan Aplikasi. Bandung: Alfabeta.

H. Djaslim Saladin, S. (1994). Dasar-dasar Manajemen Pemasaran. Bandung: CV. Mandar Maju.

Hermawan Kartajaya, M. S. (2006). Syariah Marketing. Bandung: PT. Mizan Pustaka.

Nuralam, I. P. (2017). Etika Pemasaran Dan Kepuasan Konsumen Dalam Pemasaran Perbankan Syariah. Malang: UB Press.

Nurhisam, L. (2017). Etika Marketing Syariah. Iqtishadia Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, Vol. 4 No.2, 187-188.

Ratna Purnama Sari, A. M. (2018). Pengaruh Etika Pemasaran Islam Terhadap Kepuasan Nasabah Bank Syariah. Universitas Ibn Khaldun Bogor AL- INFAQ, 131.

Sudaryono, D. (2017). Pengantar Manajemen Teori dan Kasus. Yogyakarta: CAPS (Center for Academic Publishing Servise).

Sugiyono. (2007). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Toriquddin, M. (2015). Etika Pemasaran Perspektif Al-Quran Dan Relevansinya Dalam Perbankan Syariah. Jurnal Hukum Dan Syariah, Vol 7 No.2, 116.

Downloads

Published

2021-09-29

How to Cite

Baidhowi, M. M., Hotman, H., & Eriyanti, S. A. (2021). Analisis Etika Pemasaran Islam Pada Bank Syariah (Studi Pada BPRS Metro Madani Kc. Tulang Bawang Barat. JEKSYAH: Islamic Economics Journal, 1(02), 55–64. https://doi.org/10.54045/jeksyah.v1i02.37