Pengaruh Kepribadian Islami, Akses Informasi, Dan Inovasi Bisnis Terhadap Kinerja Bisnis (Studi Usaha Penyulingan Minyak Daun Cengkeh Kabupaten Sinjai)

Authors

  • Ainul Fatha Isman Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, Indonesia
  • Wahyudi Rusdi IAIN Sultan Amai Gorontalo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.54045/jeksyah.v2i01.53

Keywords:

Islamic Personality, Information, Innovation, Performance

Abstract

Entrepreneurship is one of the drivers of Indonesian economy, is needed to improve the performance of the business. Many aspects can affect the performance of a business so that it can develop. The purpose of this study is to analyze the influence of Islamic personality, information access, and business innovation on business performance in the clove daub oil refining business. The research methodology used is quantitative research with a descriptive analysis approach. The results of this study show that Islamic personality does not have a positive effect on the business performance of clove leaf oil refining business. Meanwhile, information access and business innovation have a significant effect on the business performance of clove leaf oil refining business. Information access is the most influential aspect of the business performance of clove leaf oil refining business, especially in the current era of digital development. The implications of this research are to develop micro, small and medium enterprises and to support the progress of entrepreneurship, especially in empowering regional potential.

References

Agus Nugroho, M., & Syafry Firman, M. (2022). Gadai Emas Untuk Pembiayaan Haji di Pegadaian Cabang Palu Barat. Journal of Principles Management and Business, 1(01), 37–45

Abdul, M. (2005). Perencanaan Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Abdus, S., & Muzayyidatul, H. (2021). Pengaruh Etika Bisnis Islam dan Bauran Pemasaran terhadap Loyalitas Nasabah dengan Keputusan Menjadi Nasabah Sebagai Variabel Intervening (Studi pada BPD Jateng Syariah, BRI Syariah dan Bank Muamalat) di Kota Semarang. BISNIS : Jurnal Bisnis dan Manajemen Islam(1), 33.

Dermawan, R. (2013). Pengambilan Keputusan Landasan Filosofis, Konsep Dan Aplikasi. Bandung: Alfabeta.

H. Djaslim Saladin, S. (1994). Dasar-dasar Manajemen Pemasaran. Bandung: CV. Mandar Maju.

H Djauhari, M. S. (2022). Strategi Penghimpunan Zakat oleh Baznas di Kota Manado . Journal of Principles Management and Business, 1(01).

Hermawan Kartajaya, M. S. (2006). Syariah Marketing. Bandung: PT. Mizan Pustaka.

Indoensia, B. (2016). Buku Panduan Guru Ekonomi Muatan Kebanksentralan. Jakarta: Bank Indonesia.

Indonesia, B. (2019, Juli 01). Karawo Merakyat dan MenduniaProgram Pengembangan Klaster Sulaman Karawo Provinsi Gorontalo. Retrieved from Perpustakaan BI: www. BI.go.Id.

Karsum, D. (2019, Juli 02). Pengrajin Karawo Ketua Kelompok Sumber Usah. (A. Latif, Interviewer)

Komunikasi, D. (2018). Pengembangan UMKM Membutuhkan Ekosistem yang Kondusif. Jakarta: Departemen Komunikasi.

Lexy, M. J. (2000). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Nuralam, I. P. (2017). Etika Pemasaran Dan Kepuasan Konsumen Dalam Pemasaran Perbankan Syariah. Malang: UB Press.

Nurhisam, L. (2017). Etika Marketing Syariah. Iqtishadia Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, Vol. 4 No.2, 187-188.

Octavia Habie, R. (2022). Kebijakan Ekonomi Khalifah Umar Bin Khattab Dan Pengaruhnya Pada Kesejahteraan Masyarakat. Journal of Principles Management and Business, 1(01)

Ratna Purnama Sari, A. M. (2018). Pengaruh Etika Pemasaran Islam Terhadap Kepuasan Nasabah Bank Syariah. Universitas Ibn Khaldun Bogor AL- INFAQ, 131.

S, M. G. (2005, 07 07). Kebijakan Perbankan dalam mendukung Pengembangan UMKM . Makalah disampaikan dalam seminar Nasional, diselenggarakan oleh pimpinan(DPP-HIPPI), pp. 40-60.

Sudaryono, D. (2017). Pengantar Manajemen Teori dan Kasus. Yogyakarta: CAPS (Center for Academic Publishing Servise).

Sugiyono. (2007). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Toriquddin, M. (2015). Etika Pemasaran Perspektif Al-Quran Dan Relevansinya Dalam Perbankan Syariah. Jurnal Hukum Dan Syariah, Vol 7 No.2, 116.

Downloads

Published

2022-05-30

How to Cite

Fatha Isman, A., & Rusdi, W. (2022). Pengaruh Kepribadian Islami, Akses Informasi, Dan Inovasi Bisnis Terhadap Kinerja Bisnis (Studi Usaha Penyulingan Minyak Daun Cengkeh Kabupaten Sinjai). JEKSYAH: Islamic Economics Journal, 2(01), 12–22. https://doi.org/10.54045/jeksyah.v2i01.53