Studi Komparatif Kompetensi Dasar K- KMA 183 dan KMA 164 pada Mata Pelajaran Bahasa Arab Kelas VII MTs pada Kompetensi Ranah Kognitif

Authors

  • Muhammad Zikran Adam IAIN Sultan Amai Gorontalo
  • Muhammad Jundi UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Ibadurrahman Ali UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Siti Aliyya Laubaha
  • Suleman Kadir

DOI:

https://doi.org/10.58194/as.v2i1.262

Keywords:

Comparison, Basic Competence, KMA 183 and 164, Arabic Education study program

Abstract

The Ministry of Religion has issued a decision in 2019 for curriculum changes in PAI and Arabic subjects to replace the previous KMA decision, namely KMA 164 and now replaced with KMA 183 & 184. With this new thing, some differences will also be found. This research aims to describe the differences and similarities that exist in specific competencies in cognitive shutter as well as the advantages and disadvantages that exist in Arabic subjects. This study used a literature study approach by means of literature and the object of research was the Arabic language curriculum in class VII Tsanawiyyah. It was found that there are several differences and similarities in terms of objectives and materials that must be mastered by students. Therefore, the teacher must adjust more and be more competent in teaching learning.

References

H. Gp, “Sistem Pendidikan Di Amerika Serikat,” Progr. Pascasarj. Univ. Negeri Surabaya, vol. 2, no. January, pp. 311–317, 2022.

S. F. N. Fitri, “Problematika Kualitas Pendidikan di Indonesia,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 5, no. 1, pp. 1617–1620, 2021.

M. A. Wahyudi and A. Lutfi, “Analisis Reformasi Pendidikan dalam Mewujudkan Pemerataan Kualitas Pendidikan di Indonesia,” J. Adm. Publik, vol. 9, no. 2, pp. 191–201, 2019, doi: https://doi.org/10.31289/jap.v9i2.2921.

S. A. Zazkia and T. Hamami, “Evaluasi Kurikulum Pendidikan Agama Islam Di Tengah Dinamika Politik Pendidikan Di Indonesia,” At-Ta’Dib J. Ilm. Prodi Pendidik. Agama Islam, vol. 13, no. 1, p. 82, 2021, doi: 10.47498/tadib.v13i01.524.

A. M. Ni’am, “Urgensi Transformasi Kurikulum Bahasa Arab Madrasah Aliyah di Indonesia: Menelisik Historisitas dan Perkembangannya dari Masa ke Masa,” Revorma J. Pendidik. dan Pemikir., vol. 2, no. 1, pp. 13–24, 2022, doi: 10.62825/revorma.v2i1.16.

F. S. Ali, “Implementasi Hots Pada Kurikulum 2013,” Inventa, vol. 3, no. 1, pp. 1–17, 2019, doi: https://doi.org/10.36456/inventa.3.1.a1803.

M. Asror, M. Y. A. Bakar, and A. Z. Fuad, “Modernisme Pendidikan Islam dalam Pemikiran Mahmud Yunus : Analisis dan Relevansinya dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Islam Indonesia Era Society 5 . 0,” Al-Thariqah J. Pendidik. Agama Islam, vol. 8, no. 1, 2023, doi: 10.25299/al-thariqah.2023.vol8(1).11693.

M. S. HIDAYATULLOH and M. MARDIYAH, “Studi Komparasi Kma No. 183 Tahun 2019 Dengan Kma No. 165 Tahun 2014 Tentang Pedoman Kurikulum 2013 Materi Pai Dan Bahasa Arab,” Cendekia J. Ilmu Pengetah., vol. 2, no. 1, pp. 16–24, 2022, doi: 10.51878/cendekia.v2i1.836.

M. A. Hamid, D. Hilmi, and M. S. Mustofa, “Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab Berbasis Teori Belajar Konstruktivisme Untuk Mahasiswa,” Arab. J. Arab. Stud., vol. 4, no. 1, p. 100, 2019, doi: 10.24865/ajas.v4i1.107.

R. Rusli, “Kurikulum Dan Guru Sejarah Tingkat Sekolah Menengah Atas (Sma) Di Takalar, Sulawesi Selatan 2004-2018,” Pangadereng J. Has. Penelit. Ilmu Sos. dan Hum., vol. 7, no. 2, pp. 197–218, 2021, doi: 10.36869/pjhpish.v7i2.212.

F. A. Sadat, “Untuk Peningkatan Mutu Pembelajaran Di Madrasah,” Tsaqofatuna, vol. 4, no. 2, pp. 15–37, 2020, doi: https://doi.org/10.54213/tsaqafatuna.v2i2.47.

T. Kurniati and N. A. Wiyani, “Pembelajaran Berbasis Information and Communication Technology pada Era Revolusi Industri 4.0,” J. Imiah Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 6, no. 1, p. 182, 2022, doi: 10.23887/jipp.v6i1.41411.

A. K. Ahmad and L. Ma’rifataini, “Pendidikan Life Skill di Madrasah Aliyah: Studi Kasus MA Keterampilan Al Irsyad Gajah, Demak,” Edukasi J. Penelit. Pendidik. Agama dan Keagamaan, vol. 20, no. 2, pp. 150–167, 2022, doi: https://doi.org/10.32729/edukasi.v20i2.1252.

M. Desi Nur Baiti, “Implementasi KMA No. 183 Tahun 2019 pada Pembelajaran PAI di MTs N Salatiga dan MTs NU Ungaran Kabupaten Semarang,” Attract. Innov. Educ. J., vol. 4, no. 3, pp. 128–140, 2022, doi: https://doi.org/10.51278/aj.v4i3.440.

Ima Frima Fatimah, “Strategi Inovasi Kurikulum; Sebuah Tinjauan Teoritis,” EduTeach J. Edukasi dan Teknol. Pembelajaran, vol. 2, no. 1, pp. 16–30, 2021, doi: 10.37859/eduteach.v2i1.2412.

A. E. Putri, “Evaluasi Program Bimbingan Dan Konseling: Sebuah Studi Pustaka,” JBKI (Jurnal Bimbing. Konseling Indones., vol. 4, no. 2, p. 39, 2019, doi: 10.26737/jbki.v4i2.890.

H. Syahrizal and M. S. Jailani, “Jenis-Jenis Penelitian Dalam Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif,” J. QOSIM J. Pendidikan, Sos. Hum., vol. 1, no. 1, pp. 13–23, 2023, doi: 10.61104/jq.v1i1.49.

Sumarno, “Analisis Isi Dalam Penelitian Pembelajaran Bahasa Dan Sastra,” Edukasi Ling. Sastra, vol. 18, no. 2, p. 55, 2020, doi: https://doi.org/10.47637/elsa.v18i2.299.

M. I. M. A. F Mokoagow, M. N. Iman, “Telaah Buku Teks Bahasa Arab Madrasah Aliyah,” ’A Jamiy J. Bhs. dan Sastra Arab, vol. 2, no. 01, pp. 71–84, 2022, doi: 10.30984/almashadir.v2i01.253.

S. Raibowo, Y. E. Nopiyanto, and M. K. Muna, “Pemahaman Guru PJOK Tentang Standar Kompetensi Profesional,” J. Sport Educ., vol. 2, no. 1, p. 10, 2019, doi: 10.31258/jope.2.1.10-15.

I. Mahmudi, M. Z. Athoillah, E. B. Wicaksono, and A. R. Kusumua, “Taksonomi Hasil Belajar Menurut Benyamin S. Bloom,” J. Multidisiplin Madani, vol. 2, no. 9, pp. 3507–3514, 2022, doi: https://doi.org/10.55927/mudima.v2i9.1132.

Ahmad Noviansah, “Objek Assesment, Pengetahuan, Sikap, Dan Keterampilan,” Al-Hikmah J. Stud. Islam, vol. 1, pp. 136–149, 2020.

I. Magdalena, A. Hidayah, and T. Safitri, “Analisis Kemampuan Peserta Didik pada Ranah Kognitif, Afektif, Psikomotorik Siswa Kelas II B SDN Kunciran 5 Tangerang,” J. Pendidik. dan Ilmu Sos., vol. 3, no. 1, pp. 48–62, 2021, [Online]. Available: https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara

Ulfah and Opan Arifudin, “Pengaruh Aspek Kognitif, Afektif, Dan Psikomotor Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik,” J. Al-Amar, vol. 2, no. 1, pp. 1–9, 2021.

P. S. Mustafa and N. K. Masgumelar, “Pengembangan Instrumen Penilaian Sikap, Pengetahuan, dan Keterampilan dalam Pendidikan Jasmani,” Biormatika J. Ilm. Fak. Kegur. dan ilmu Pendidik., vol. 8, no. 1, pp. 31–49, 2022, doi: 10.35569/biormatika.v8i1.1093.

L. Setyaningsih and A. Ekayanti, “Keterampilan Berfikir Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Matematika Ditinjau dari Kemampuan Number Sense,” J. Didakt. Mat., vol. 6, no. 1, pp. 28–39, 2019, doi: 10.24815/jdm.v6i1.11699.

M. Muji, “Fundamental Taksonomi Bloom dalam Sistem Pendidikan Menurut Q.S Al-’Alaq Ayat 1-5 (Telaah Tafsir Ibnu Katsir, Al-Qurthubi dan Salman),” Tadribuna J. Islam. Educ. Manag., vol. 1, no. 1, pp. 81–106, 2021, doi: 10.61456/tjiec.v1i1.8.

D. Nurholis, N. Khodijah, and E. Suryana, “Analisis Kebijakan Kurikulum 2013,” Model. J. Progr. Stufi PGMI, vol. 9, no. 1, pp. 98–114, 2022, doi: https://doi.org/10.69896/modeling.v9i1.1132.

H. Hilmin, Dwi Noviani, and Ani Nafisah, “Kebijakan Pemerintah Daerah Dalam Penerapan Kurikulum Merdeka,” Khatulistiwa J. Pendidik. dan Sos. Hum., vol. 2, no. 2, pp. 148–162, 2022, doi: 10.55606/khatulistiwa.v2i2.565.

A. Majir, “Blended Learning Dalam Pengembangan Pembelajaran Suatu Tuntutan Guna Memperoleh Keterampilan Abad Ke-21,” Sebatik, vol. 23, no. 2, pp. 359–366, 2019, doi: 10.46984/sebatik.v23i2.783.

Downloads

Published

2023-06-15

How to Cite

Adam, M. Z., Muhammad Jundi, Ali, I. ., Laubaha, S. A., & Kadir, S. . (2023). Studi Komparatif Kompetensi Dasar K- KMA 183 dan KMA 164 pada Mata Pelajaran Bahasa Arab Kelas VII MTs pada Kompetensi Ranah Kognitif. Assuthur: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), 57–67. https://doi.org/10.58194/as.v2i1.262