Kompetensi Profesional Guru Bahasa Arab dan Masalah Pembelajaran Bahasa Arab
DOI:
https://doi.org/10.58194/as.v2i1.175Keywords:
Teacher professional competence, Learning problemsAbstract
This article aims to explain the professional competence of teachers and the problems encountered in learning Arabic. The research method used is literature review. In fact, the teacher is a strategic profession, the teacher has a noble duty to educate and build the character of the nation. Therefore, teachers must know and develop their competence, especially in teaching Arabic. The competencies in question are linguistic and non-linguistic competencies. The fact is that in the field there are still many Arabic teachers who do not meet the ideal criteria, so it is necessary to hold self-development training in order to become a professional Arabic teacher.
References
A. Yani, “Peningkatan Kinerja Guru Dalam Menyusun Strategi Pembelajaran Melalui Kegiatan Workshop Di Sman 7 Muaro Jambi Tahun Pelajaran 2018/2019,” Action J. Inov. Penelit. Tindakan Kelas dan Sekol., vol. 1, no. 1, pp. 128–135, 2021, doi: 10.51878/action.v1i1.436.
P. Angelina, S. Kartadinata, and N. Budiman, “Kompetensi Pedagogis Guru Di Era Disrupsi Pendidikan Dalam Pandangan Islam,” Ta’dibuna J. Pendidik. Islam, vol. 10, no. 2, p. 305, 2021, doi: 10.32832/tadibuna.v10i2.4863.
M. Fauzi, “Strategi Pembelajaran Masa Pandemi Covid-19,” J. Al-Ibrah, vol. 2, no. 2, pp. 120–145, 2020, [Online]. Available: https://ejournal.stital.ac.id/index.php/alibrah/article/view/104
L. Indriyani, “Pemanfaatan Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kognitif Siswa,” Pros. Semin. Nas. Pendidik., vol. 2, no. 1, p. 19, 2019.
I. Afida, E. Diana, and D. M. . Agus Puspita, “Merdeka Belajar Dan Pendidikan Kritis Paulo Friere Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam,” Falasifa J. Stud. Keislam., vol. 12, no. 02, pp. 45–61, 2021, doi: 10.36835/falasifa.v12i02.553.
R. Desriandi and N. Suhaili, “Pengaruh Bakat Terhadap Motivasi Belajar Siswa Dalam Proses Belajar Dan Pembelajaran,” J. Edukasi, vol. 1, no. 2, pp. 104–113, 2021.
M. Rivki, A. M. Bachtiar, T. Informatika, F. Teknik, and U. K. Indonesia, “Peran Pendidikan Kristen Di Tengah Fenomena Vuca Yonggi Sampelan,” Euanggelion J. Teol. Dan Pendidik. Kristen, vol. 3, no. 112, pp. 69–81, 2022, doi: https://doi.org/10.61390/euanggelion.v3i1.42.
A. Adelia, S. Putri, M. T. Hidayat, and M. Sukron, “Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar,” Basicedu, vol. 5, no. 5, pp. 3625–3635, 2021, doi: https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1419.
S. Inaku, D. Hanani, and M. Nur Iman, “Kompetensi Sosial Guru Di Madrasah Ibtidaiyah Alkhairaat Kota Gorontalo,” Irfani, vol. 17, no. 2, pp. 112–124, 2021, doi: 10.30603/ir.v17i2.2282.
R. Safii, S. R. Shaleh, and C. P. Doni, “Uslub Kalam Khabar dan Insya’ dalam Dialog Kisah Nabi Zakariyah dalam Al-Qur’an,” `A Jamiy J. Bhs. dan Sastra Arab, vol. 11, no. 2, p. 395, 2022, doi: 10.31314/ajamiy.11.2.395-406.2022.
Diah Verra Ninda, Riski Ananda, Dzil Ilman Azra, Sukatin, and Pahmi, “Pengembangan Keterampilan Mengajar Guru Berbasis Nilai-nilai Pendidikan Agama Islam,” Pedagog. J. Ilmu-Ilmu Kependidikan, vol. 2, no. 2, pp. 138–150, 2022, doi: 10.57251/ped.v2i2.711.
C. Darmawan, “Implementasi Kebijakan Profesi Guru Menurut Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen Dalam Perspektif Hukum Pendidikan,” Wacana Paramarta J. Ilmu Huk., vol. 19, no. 2, pp. 61–68, 2020, doi: 10.32816/paramarta.v19i2.86.
S. Maghfiroh and D. Eliza, “Mengenal Standar dan Etika Profesionalisme Guru PAUD,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 5, no. 2, pp. 2707–2711, 2021, doi: https://doi.org/10.31004/jptam.v5i2.1285.
I. Ilyas, “Strategi Peningkatan Kompetensi Profesional Guru,” J. Inovasi, Eval. dan Pengemb. Pembelajaran, vol. 2, no. 1, pp. 34–40, 2022, doi: 10.54371/jiepp.v2i1.158.
D. Eliza, R. Sriandila, D. A. N. Fitri, and S. Yenti, “Membangun Guru yang Profesional melalui Pengembangan Profesionalisme Guru dalam Penerapan Profesinya,” J. Basicedu, vol. 6, no. 3, pp. 5362–5369, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i3.2878.
D. Sutiono, “Profesionalisme Guru,” Tahdzib Al-Akhlaq J. Pendidik. Islam, vol. 4, no. 2, pp. 16–25, 2021, doi: 10.34005/tahdzib.v4i2.1569.
A. S. Anwar, “Pengembangan Sikap Profesionalisme Guru Melalui Kinerja Guru Pada Satuan Pendidikan Mts Negeri 1 Serang,” Andragogi J. Pendidik. Islam dan Manaj. Pendidik. Islam, vol. 2, no. 1, pp. 147–173, 2020, doi: 10.36671/andragogi.v2i1.79.
H. Amar and Z. Fikri, “Pengaruh Kompetensi dan Perilaku Kerja Terhadap Kinerja Pemeriksa di Inspektorat Kabupaten Bangka,” Kemudi J. Ilmu Pemerintah., vol. 4, no. 2, pp. 275–291, 2020, doi: 10.31629/kemudi.v4i2.1932.
H. Rohman, “Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Kinerja Guru,” J. Madinasika Manaj. dan Kelas, vol. 1, no. 2, pp. 92–102, 2020, [Online]. Available: https://ejurnalunma.ac.id/index.php/madinasika
S. Nanda, “Perkembangan Trend Terbaru Dalam Temu Kembali Informasi Bagi Mahasiswa Pascasarjana Uin Sunan Kalijaga yogyakarta,” Shaut Al-Maktabah J. Perpustakaan, Arsip dan Dokumentasi, vol. 11, no. 2, pp. 198–209, 2020, doi: 10.37108/shaut.v11i2.251.
Y. Siswantara, “Kesadaran Digital Sebagai Pengembangan Karakter Kebangsaan Di Abad 21,” Linggau J. Sci. Educ., vol. 1, no. 1, 2021, [Online]. Available: https://jurnal.lp3mkil.or.id/index.php/ljse/article/view/41
A. Akbar, “Pentingnya Kompetensi Pedagogik Guru,” JPG J. Pendidik. Guru, vol. 2, no. 1, p. 23, 2021, doi: 10.32832/jpg.v2i1.4099.
F. Windi Anisa, L. Ainun Fusilat, and I. Tiara Anggraini, “Proses Pembelajaran Pada Sekolah Dasar,” J. Pendidik. dan Ilmu Sos., vol. 2, no. 1, pp. 158–163, 2020, [Online]. Available: https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara
N. D. Iryanto, “Meta Analisis Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) sebagai Sistem Belajar Mengajar Bahasa Indonesia Inovatif di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 5, no. 5, pp. 3829–3840, 2021, doi: 10.31004/basicedu.v5i5.1415.
S. Nurzannah, “Peran Guru Dalam Pembelajaran,” Alacrity J. Educ., vol. 2, no. 3, pp. 26–34, 2022, doi: 10.52121/alacrity.v2i3.108.
A. Susilo and S. Sarkowi, “Peran Guru Sejarah Abad 21 dalam Menghadapi Tantangan Arus Globalisasi,” Hist. J. Pendidik dan Peneliti Sej., vol. 2, no. 1, p. 43, 2018, doi: 10.17509/historia.v2i1.11206.
N. H. Novia and D. S. Andika Rusmana, “Peran Guru Sebagai Opinion Leader Dalam Mengatasi Degradasi Moral Siswa Sd Negeri Parunggalih Di Era Digital,” J. Sos., vol. 3, no. 1, pp. 14–29, 2022, doi: 10.54144/jsp.v3i1.46.
A. Kholil, “Kolaborasi Peran serta Orang Tua dan Guru dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Secara Daring,” J. Pendidik. Guru, vol. 2, no. 1, pp. 88–102, 2021, doi: 10.47783/jurpendigu.v2i1.191.
R. U. Baroroh and F. N. Rahmawati, “Metode-Metode Dalam Pembelajaran Keterampilan Bahasa Arab Reseptif,” Urwatul Wutsqo J. Stud. Kependidikan dan Keislam., vol. 9, no. 2, pp. 179–196, 2020, doi: 10.54437/urwatulwutsqo.v9i2.181.
A. U. Syukria, “Implementasi PjBL dengan Media Instagram pada Keterampilan Menulis Bahasa Arab di SMA Islam PB Soedirman 1 Bekasi,” Pros. Konf. Nas. Bhs. Arab V, pp. 389–399, 2019, [Online]. Available: http://prosiding.arab-um.com/index.php/konasbara/article/view/507
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ningsih Manoppo, Muh Arif
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.