Pembelajaran Daring dan Masalah Ketuntasan Belajar Mata Pelajaran Bahasa Arab di Madrasah
DOI:
https://doi.org/10.58194/as.v1i1.16Keywords:
Online Learning, learning completion, learning strategiesAbstract
This article aims to discuss thoroughly about the online earning system in Indonesia and the problem of completion of learning of Arabic language subjects in Madrasah accompanied by the quality of learning based on KMA 183 of 2019. This article uses the method of library research or literature study, namely data collected through reference journals, books, theses, and others. The results of this study aim to find out the problems related to online learning and how to solve th e solution of the problem of student learning completion, especially Arabic subjects. The research results of this article are the existence of several solutions to the problem of learning completion; By knowing the purpose and strategy of learning.
References
Z. Abidin, “Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan Karakter Berbasis Agama, Budaya, Dan Sosiologi,” al-Fikar J. Islam. Stud., vol. 4, no. 1, pp. 181–202, 2021, doi: https://doi.org/10.31943/afkarjournal.v4i1.167.
P. Mts, D. A. N. Smp, D. I. Kota, J. Sh, S. Kawasan, and R. Manado, “Evaluasi Pembelajaran PAI Dan Budi Pekerti Pada MTs Dan SMP Di Kota Bitung,” Jiep J. Islam. Educ. Policy, vol. 7, pp. 130–158, 22AD, doi: http://dx.doi.org/10.30984/jiep.v7i2.2220.
T. A. Nengrum, N. Pettasolong, and M. Nuriman, “Kelebihan dan Kekurangan Pembelajaran Luring dan Daring dalam Pencapaian Kompetensi Dasar Kurikulum Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah 2 Kabupaten Gorontalo,” J. Pendidik., vol. 30, no. 1, p. 1, 2021, doi: https://doi.org/10.32585/jp.v30i1.1190.
I. W. Eka Santika, “Pendidikan Karakter pada Pembelajaran Daring,” Indones. Values Character Educ. J., vol. 3, no. 1, pp. 8–19, 2020, doi: https://doi.org/10.23887/ivcej.v3i1.27830.
R. Mubarok, “Dinamika Lembaga Pendidikan Dasar Dalam Pengelolaan Pembelajaran Daring,” Pedagog. J. Ilmu Pendidik., vol. 21, no. 1, pp. 10–20, 2021, doi: https://doi.org/10.24036/pedagogi.v21i1.1033.
H. Bahar and N. S. Afdholi, “Ketuntasan Belajar IPA Melalui Number Head Together (NHT) Pada Kurikulum 2013,” Holistika J. Ilm. PGSD, vol. 3, no. 1, pp. 1–12, 2019, doi: https://doi.org/10.24853/holistika.3.1.1-12.
D. Gowasa, “Hubungan Pendekatan Edukatif Dengan Perilaku Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 7 Mazino Tahun Pelajaran 2015/2016,” J. Bimbing. dan Konseling, vol. 1, no. 2, 2021, doi: https://doi.org/10.57094/jubikon.v1i2.366.
A. N. Yuhana and F. A. Aminy, “Optimalisasi Peran Guru Pendidikan Agama Islam Sebagai Konselor dalam Mengatasi Masalah Belajar Siswa,” J. Penelit. Pendidik. Islam, vol. 7, no. 1, p. 79, 2019, doi: https://doi.org/10.36667/jppi.v7i1.357.
Y. Asda, “Efektivitas Pembelajaran Model Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sejarah Kebudayaan Islam Pada Siswa Man Model Banda Aceh,” Pendalas J. Penelit. Tindakan Kelas dan Pengabdi. Masy., vol. 2, no. 3, pp. 160–174, 2022, doi: https://doi.org/10.47006/pendalas.v2i3.129.
A. Sarifudin, “Peningkatan Kinerja Guru Dalam Impelementasi Penilaian Sistem SKS Melalui Supervisi Akademik Pengawas Sekolah,” Edukasi Islam. J. Pendidik. Islam, vol. 8, no. 2, pp. 417–434, 2019, doi: https://doi.org/10.30868/ei.v8i2.539.
wahdatul L. Arifa, “Penerapan Metode Pq4r Untuk meningkatkan Keterampilan Menemukan Makna Tersirat Suatu Teks DI Kelas VI Sdn Sukorejo 3 Kota Blitar,” J. Pembelajaran Dan Ris. Pendidik., vol. I, pp. 355–366, 2021, doi: https://doi.org/10.28926/jprp.v1i2.151.
A. M. Ni’am, “Urgensi Transformasi Kurikulum Bahasa Arab Madrasah Aliyah di Indonesia: Menelisik Historisitas dan Perkembangannya dari Masa ke Masa,” Revorma J. Pendidik. dan Pemikir., vol. 2, no. 1, pp. 13–24, 2022, doi: https://doi.org/10.62825/revorma.v2i1.16.
I. Susiawati, Z. Zulkarnain, W. Safitri, and D. Mardani, “Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah (Tinjauan Pada Kompetensi Guru Dan Model Pembelajaran),” El-Tsaqafah J. Jur. PBA, vol. 21, no. 1, pp. 101–116, 2022, doi: https://doi.org/10.20414/tsaqafah.v21i1.4757.
A. Desrani and D. Aflah Zamani, “Pengembangan Kurikulum Pembelajaran Bahasa Arab di Masa Pandemi Covid-19,” J. Alfazuna J. Pembelajaran Bhs. Arab dan Kebahasaaraban, vol. 5, no. 02, pp. 2014–234, 2021, doi: https://doi.org/10.15642/alfazuna.v5i02.1252.
D. I. Lingkungan and L. Kementrian, “Pendampingan Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Menggunakan Metode Al-Mubasyaroh Untuk meningkatkan Maharoh Al-Kalam Peserta Didik LIPS-SMP Nurul Jadid Paiton Probolinggo,” J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 1, no. 2, p. 120, 2021, doi: https://doi.org/10.53515/aijpkm.v1i2.24.
R. Safii, S. R. Shaleh, and C. P. Doni, “Uslub Kalam Khabar dan Insya’ dalam Dialog Kisah Nabi Zakariyah dalam Al-Qur’an,” `A Jamiy J. Bhs. dan Sastra Arab, vol. 11, no. 2, p. 395, 2022, doi: 10.31314/ajamiy.11.2.395-406.2022.
H. Hotimah, “Penerapan Metode Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Bercerita Pada Siswa Sekolah Dasar,” J. Edukasi, vol. 7, no. 3, p. 5, 2020, doi: https://doi.org/10.19184/jukasi.v7i3.21599.
N. Hazmi, “Tugas Dalam Proses Pembelajaran,” JoeiJournal Educ. Instr., vol. 2, pp. 5–10, 2019, doi: https://doi.org/10.31539/joeai.v2i1.734.
M. Muhammad, H. K. Widyaningrum, A. Al Masjid, K. Komariah, and S. Sumarwati, “Pelaksanaan Prosedur Evaluasi Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMK Pekanbaru pada Masa Pandemi,” Stilistika J. Pendidik. Bhs. dan Sastra, vol. 14, no. 2, p. 109, 2021, doi: https://doi.org/10.30651/st.v14i2.8262.
M. S. Hidayatulloh and M. Mardiyah, “Studi Komparasi Kma No. 183 Tahun 2019 Dengan Kma No. 165 Tahun 2014 Tentang Pedoman Kurikulum 2013 Materi Pai Dan Bahasa Arab,” Cendekia J. Ilmu Pengetah., vol. 2, no. 1, pp. 16–24, 2022, doi: 10.51878/cendekia.v2i1.836.
H. Firdaus, A. M. Laensadi, G. Matvayodha, F. N. Siagian, and I. A. Hasanah, “Analisis Evaluasi Program Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka,” J. Pendidik. dan Konseling, vol. 4, no. 4, pp. 686–692, 2022, doi: https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i4.5302.
F. N. Pertiwi, “Sistem Pengelolaan Laboratorium IPA SMP Negeri di Ponorogo,” Kodifikasia J. Penelit. Islam, vol. 13, no. 1, pp. 65–76, 2019, doi: https://doi.org/10.21154/kodifikasia.v13i1.1704.
A. S. Syarifudin, “Impelementasi Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sebagai Dampak Diterapkannya Social Distancing,” J. Pendidik. Bhs. dan Sastra Indones. Met., vol. 5, no. 1, pp. 31–34, 2020, doi: https://doi.org/10.21107/metalingua.v5i1.7072.
Z. N. Latifah, “Implementasi Pembelajaran Daring Dampak Dari Pandemi Covid-19 Di Sekolah Dasar,” J. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 10, no. 1, pp. 107–113, 2021, doi: https://doi.org/10.30736/rf.v10i1.445.
R. Winda and F. Dafit, “Analisis Kesulitan Guru dalam Penggunaan Media Pembelajaran Online di Sekolah Dasar,” J. Pedagog. dan Pembelajaran, vol. 4, no. 2, p. 211, 2021, doi: https://doi.org/10.23887/jp2.v4i2.38941.
M. Tamrin, R. R. Lubis, A. Aufa, and S. A. Harahap, “Penilaian Autentik pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 4 Pematangsiantar,” Al-Fikru J. Ilm., vol. 15, no. 2, pp. 127–142, 2021, doi: https://doi.org/10.51672/alfikru.v15i2.57.
Satria Wiguna, N. Arafah, and R. A. Sulidana, “Implementasi Kurikulum Berkarakter Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Kelas VII SMP Negeri 5 Stabat,” Int. J. Intellect. Discourse, vol. 39, no. 8, pp. 102–111, 2021, doi: https://doi.org/10.53625/joel.v1i2.351.
Ima Frima Fatimah, “Strategi Inovasi Kurikulum; Sebuah Tinjauan Teoritis,” EduTeach J. Edukasi dan Teknol. Pembelajaran, vol. 2, no. 1, pp. 16–30, 2021, doi: https://doi.org/10.37859/eduteach.v2i1.2412.
M. Juliya and Y. T. Herlambang, “Analisis Problematika Pembelajaran Daring Dan Pengaruhnya Terhadap Motivasi Belajar Siswa,” Genta Mulia, vol. XII, no. 2, pp. 1–15, 2021, doi: https://doi.org/10.61290/gm.v12i2.206.
Y. Apriani, R. Rusdiawan, A. Asrin, F. Fahruddin, and L. Muhaimi, “Manajemen Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi Covid-19 Di SD IT Lombok Tengah,” J. Ilm. Mandala Educ., vol. 7, no. 2, pp. 271–277, 2021, doi: http://dx.doi.org/10.58258/jime.v7i2.2056.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Abdul Razak Mursyid
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.