Implementasi Standar Isi Kurikulum KMA 183 Terhadap Peningkatan Al-Maharah Al-Lughawiyyah dalam Model Pembelajaran Bahasa Arab Komunikatif di Kelas Vii
DOI:
https://doi.org/10.58194/as.v1i1.14Keywords:
curriculum content of KMA 183, Al-maharah al-lughowiyah, Communicative ArabicAbstract
This article discusses the implementation of the standard content of the KMA 183 curriculum for al-maharah al-lughawiyah in the communicative Arabic learning model in grade VII. This article aims to find out how the content of the KMA 183 curriculum towards the direction of improving and mastering the Arabic language with a communicative learning approach in order to achieve the real goal. The main characteristic in the development of KMA 183 is that the curriculum emphasizes mastery of al-maharah al-lughawiyah. That is, in the sense that between theory and practice Arabic learning must be mastered by students. The method used is a descriptive approach in which the results of this problem are taken from data related to curriculum content. The results and studies show that in each translation of KD 3.1 to 3.6 from KI3 and KD 4.1 from KI4 there are verb elements to increase al-mahara al-lughawiyah.
References
Etistika Y W, Dwi A S, and Amat N, “Transformasi Pendidikan Abad 21 Sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia di Era Global,” J. Pendidik., vol. 1, pp. 263–278, 2016, [Online]. Available: http://repository.unikama.ac.id/840/32/263-278 Transformasi Pendidikan Abad 21 Sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia di Era Global .pdf. diakses pada; hari/tgl; sabtu, 3 November 2018. jam; 00:26, wib.
B. A. Sumantri, “Pengembangan Kurikulum di Indonesia Menghadapi Tuntutan Kompetensi Abad 21,” At-Ta’lim Media Inf. Pendidik. Islam, vol. 18, no. 1, p. 27, Jun. 2019, doi: 10.29300/attalim.v18i1.1614.
Syarwan Ahmad, “Problematika Kurikulum 2013 dan Kepemimpinan Instruksional Kepala Sekolah,” J. Pencerahan, vol. 8, no. 2, 2014.
I. K. W. Wiguna and M. A. N. Tristaningrat, “Langkah Mempercepat Perkembangan Kurikulum Merdeka Belajar,” Edukasi J. Pendidik. Dasar, vol. 3, no. 1, p. 17, 2022, doi: 10.55115/edukasi.v3i1.2296.
S. Nurjanah, “Kurikulum Berbasis Entrepreneurship Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Swasta (Studi Kasus Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyahdi Stit Makhdum Ibrahim Tuban),” Al Yasini J. Has. Kaji. dan Penelit. Bid. Keislam. dan Pendidik., no. Vol 4 No 1 (2019): MEI, p. (16-27), 2019, [Online]. Available: http://ejournal.kopertais4.or.id/tapalkuda/index.php/alyasini/article/view/3522
M. Suryaman, “Orientasi Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar,” pp. 13–28, 2020.
N. Wahyuningsih, “Transisi Penggunaan Bahasa Asing di Abad 21; Sebuah Kecenderungan Global,” Ling. J. Ilmu Bhs. dan Sastra, vol. 1, no. 1, pp. 47–59, 2011, doi: 10.18860/ling.v1i1.542.
D. A. Ramadhani, “Evaluasi Pengajaran Bahasa Arab Dengan Media Online di Perguruan Tinggi,” Al Mi’yar J. Ilm. Pembelajaran Bhs. Arab dan Kebahasaaraban, vol. 2, no. 1, p. 85, 2019, doi: 10.35931/am.v2i1.105.
Burhanuddin and M. Yusuf, “Bahasa Arab Berbasis Dakwah dalam Era Modern: Transformasi Pesan Islam,” ARIMA J. Sos. Dan Hum., vol. 1, no. 3, pp. 105–114, 2024, doi: https://doi.org/10.62017/arima.v1i3.649.
S. R. Adelia Dwi Karenina, Baiq Kurnia Buana, “Tinjauan Penyempurnaan Kurikulum Bahasa Arab Berdasarkan KMA 183 dan 184 Tahun 2019,” J. Pendidik. dan Konseling, vol. 4, no. 3, pp. 1865–1876, 2022.
A. Munib, Penilaian Pembelajaran Bahasa Arab, no. May. 2017.
Luciana, Implementasi Kurikulum 2013 Pada Madrasah Ibtidiyah Swasta Madinatussalam, Nurul Fadhilah Dan Hidayatussalam Di Kecamatan Percut Sei Tuan. 2021.
Rusandi and Muhammad Rusli, “Merancang Penelitian Kualitatif Dasar/Deskriptif dan Studi Kasus,” Al-Ubudiyah J. Pendidik. dan Stud. Islam, vol. 2, no. 1, pp. 48–60, 2021, doi: 10.55623/au.v2i1.18.
M. Ridwan, S. AM, B. Ulum, and F. Muhammad, “Pentingnya Penerapan Literature Review pada Penelitian Ilmiah,” J. Masohi, vol. 2, no. 1, p. 42, 2021, doi: 10.36339/jmas.v2i1.427.
A. A. Mekarisce, “Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data pada Penelitian Kualitatif di Bidang Kesehatan Masyarakat,” J. Ilm. Kesehat. Masy. Media Komun. Komunitas Kesehat. Masy., vol. 12, no. 3, pp. 145–151, 2020, doi: 10.52022/jikm.v12i3.102.
M. Saadah, Y. C. Prasetiyo, and G. T. Rahmayati, “Strategi Dalam Menjaga Keabsahan Data pada Penelitian Kualitatif,” Al-’Adad J. Tadris Mat., vol. 1, no. 2, pp. 54–64, 2022, doi: 10.24260/add.v1i2.1113.
M. Mahrus, “Manajemen Kurikulum dan Pembelajaran dalam Sistem Pendidikan Nasional,” JIEMAN J. Islam. Educ. Manag., vol. 3, no. 1, pp. 41–80, 2021, doi: 10.35719/jieman.v3i1.59.
Dedi Lazwardi, “Manajemen Kurikulum Sebagai Pengembangan Tujuan Pendidikan,” Al-Idarah J. Kependidikan Islam, vol. 7, no. 1, pp. 99–112, 2017, doi: http://dx.doi.org/10.24042/alidarah.v7i1.1112.
W. Aprilia, “Organisasi dan Desain Pengembangan Kurikulum,” Islamika, vol. 2, no. 2, pp. 208–226, 2020, doi: 10.36088/islamika.v2i2.711.
Matlani and A. Y. Khunaifi, “Analisis Kritis Undang-Undang Sisdiknas Nomor 20 Tahun 2003,” J. Ilm. Iqra’, vol. 13, no. 2, pp. 81–102, 2020, doi: http://dx.doi.org/10.30984/jii.v13i2.972.
E. Susilowati, “Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam,” Al-Miskawaih J. Sci. Educ., vol. 1, no. 1, pp. 115–132, 2022, doi: 10.56436/mijose.v1i1.85.
S. Ariga, “Implementasi Kurikulum Merdeka Pasca Pandemi Covid-19,” Edu Soc. J. Pendidikan, Ilmu Sos. Dan Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 2, no. 2, pp. 662–670, 2023, doi: 10.56832/edu.v2i2.225.
Y. Hidayat, “Teori Perolehan dan Perkembangan Bahasa untuk Jurusan Pendidikan Bahasa Arab,” Maharat J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 1, no. 1, 2018, doi: 10.18196/mht.113.
M. Suib, D. Saputra, M. Fidri, and Nurhayati, “Strategi Pembelajaran Berdasarkan Unsur-Unsur Bahasa Arab,” J. As-Said, vol. 2, no. 1, pp. 149–161, 2022.
T. Pransiska and A. Aulia, “Pendekatan Sistem Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Mu’allimin Muhammadiyah Yogyakarta,” EDUKASI J. Penelit. Pendidik. Agama dan Keagamaan, vol. 16, no. 2, pp. 153–165, 2018, doi: 10.32729/edukasi.v16i2.473.
M. Munawarah and Z. Zulkiflih, “Pembelajaran Bahasa Arab,” Loghat Arab. J. Bhs. Arab dan Pendidik. Bhs. Arab, vol. 1, no. 2, p. 22, 2021, doi: 10.36915/la.v1i2.15.
Q. A. Jauhari, “Pembelajaran Maharah Istima Di Jurusan PBA Uin Maulana Malik Ibrahim Malang,” Tarbiyatuna, vol. 3, no. 1, pp. 129–152, 2018, [Online]. Available: https://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/tarbiyatuna/article/view/3440/2582
Rahmat Hidayat, “Penerapan Metode Audio Lingual dalam Pembelajaran Maharah Al-Istima’ pada Santri Putra Panti Asuhan Anak Yatim Muhammadiyah Sukoharjo,” Thulabuna, vol. 3, no. 01, pp. 279–295, 2021.
S. A. Chalik, “Metode dan Strategi Pembelajaran Istima’,” Shaut Al-’Arabiyah, vol. 9, no. 2, pp. 269–281, 2021.
H. Hamidah and M. Marsiah, “Pembelajaran Maharah Al-Istima’ dengan Memanfaatkan Media Youtube: Problematika dan Solusi,” Al-Ta’rib J. Ilm. Progr. Stud. Pendidik. Bhs. Arab IAIN Palangka Raya, vol. 8, no. 2, pp. 147–160, 2020, doi: 10.23971/altarib.v8i2.2282.
A. Nurcholis, S. I. Hidayatullah, and M. A. Rudisunhaji, “Karakteristik dan Fungsi Qira’ah dalam Era Literasi Digital,” El-Tsaqafah J. Jur. PBA, vol. 18, no. 2, pp. 131–146, 2019, doi: 10.20414/tsaqafah.v18i2.1853.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Suleman D. Kadir, Zohra Yasin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.