Teori Pembelajaran Kognitif dan Penerapannya Pada Buku Ajar Al’arabiyah Linnasyi’in di Ma Al-Huda Kota Gorontalo
DOI:
https://doi.org/10.58194/as.v2i2.1272Keywords:
Cognitive Theory, , Arabic Language Learning, , Alarabiyah Linnasyiin TextbookAbstract
Cognitive theory is a conceptual framework that is very relevant in the context of learning Arabic. The existence of language acquisition theory, meaningful learning, and cognitive individualism are crucial factors in achieving language learning goals. This study aims to understand the implementation of cognitive theory in learning Arabic at MA Al-Huda. The method applied is qualitative descriptive. Through this research, the author seeks to uncover the methods applied by Arabic language educators at MA Al-Huda, as well as the phenomenon of Arabic language learning by utilizing the theory, without intervention or substantial changes in its implementation. The results of the study show that the application of cognitive learning theory in Arabic language learning involves experiential reflection, guided free discussion, critical thinking development, problem solving, idea presentation, and concept exploration.
References
M. Syaifullah and N. Izzah, “Kajian Teoritis Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab,” Arab. J. Bhs. Arab, vol. 3, no. 1, p. 127, 2019, doi: 10.29240/jba.v3i1.764.
A. V. Prananingrum, I. N. Rois, and A. Sholikhah, “Kajian Teoritis Media Pembelajaran Bahasa Arab,” Konf. Nasonal Bhs. Arab, vol. 3, no. 1, pp. 303–319, 2020, [Online]. Available: https://journal.staimsyk.ac.id/index.php/ihtimam/article/viewFile/220/162
E. Wahyuningsih, S. O. Tolinggi, and R. U. Baroroh, “Pendekatan Humanistik Melalui Permainan Edukatif Bahasa dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Sekolah Islam Terpadu,” Maharaat J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 4, no. 1, pp. 17–43, 2021, doi: 10.18196/mht.v4i1.12437.
Hamzah, “Kontruktivisme dan Implikasinya dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” Pros. Konf. Nas. Bhs. Arab IV, pp. 117–128, 2018.
I. Arkadiantika et al., Memahami Konsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab, vol. 3, no. 1. 2019. [Online]. Available: http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jtp/article/view/6709%0Ahttp://karya-ilmiah.um.ac.id/index.php/sastra-arab/article/view/39394%0Ahttp://infestasi.trunojoyo.ac.id/simantec/article/view/3809%0Ahttp://lpm.iain-jember.ac.id/download/file/DISKUSI_PERIODI
C. E. Setyawan, L. A. Basit, and M. Fathoni, “Telaah Bahan Ajar Bahasa Arab ‘Ayo Fasih Berbahasa Arab’ Madrasah Aliyah Kelas XII Karya Hasan Saefullah (Tinjauan Materi Berdasarkan Teori Mackey),” Pros. Konf. Nas. Bhs. Arab IV, pp. 1–10, 2018.
Shafruddin Tajuddin, “Pengembangan Model Pembelajaran Bahasa Arab Tingkat Sekolah Dasar untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Arab Siswa,” Parameter, vol. 29, no. 2, pp. 200–215, 2017.
B. A. Permata, “Teori Generatif-Transformatif Noam Chomsky,” emprisme, vol. 24, no. 2, pp. 179–187, 2009.
M. S. Basyir, Aqimi Dinana, and A. Diana Devi, “Kontribusi Teori Belajar Kognitivisme David P. Ausubel dan Robert M. Gagne dalam Proses Pembelajaran,” J. Pendidik. Madrasah, vol. 7, no. 1, pp. 89–100, 2022, doi: 10.14421/jpm.2022.71.12.
Hidayatul Muamanah and Suyadi, “Pelaksanaan Teori Belajar Bermakna David Ausubel dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam,” Belajea J. Pendidik. Islam, vol. 5, no. 01, pp. 162–180, 2020, doi: 10.29240/belajea.v5.
A. Helmy, “Teori Belajar Kognitif dan Aplikasinya dalam Pembelajaran Bahasa,” J. Linguist. Terap., vol. 1, no. November, pp. 32–39, 2011.
H. Ilyas and Sulkifli, “Prosedur Penyusunan dan Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab,” JAEL J. Arab. Educ. Linguist., vol. 2, no. 2, pp. 77–84, 2022, doi: https://doi.org/10.24252/jael.v2i2.32484.
H. Asy’ari, “Keistimewaan Bahasa Arab sebagai Bahasa Al-Qur’an,” Nidhomul Haq J. Manaj. Pendidik. Islam, vol. 1, no. 1, pp. 21–28, 2016, doi: https://doi.org/10.31538/ndh.v1i1.5.
N. P. Paramita, “Implementasi Pendekatan Sosiolinguistik dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” Al-Manar, vol. 6, no. 2, 2017, doi: 10.36668/jal.v6i2.75.
E. Erlina, “Pengembangan Bahan Ajar Qira’Ah Terpadu bagi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab,” J. Al Bayan J. Jur. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 9, no. 2, 2018, doi: 10.24042/albayan.v9i2.2242.
R. Roviin, “Analisis Buku Teks Al ‘Arabiyah Li Al Nasyi’in Karya Mahmud Ismail Shini, Dkk,” J. Al Bayan J. Jur. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 10, no. 01, pp. 36–53, 2018, doi: 10.24042/albayan.v10i01.2594.
D. Assyakurrohim, D. Ikhram, R. A. Sirodj, and M. W. Afgani, “Metode Studi Kasusdalam Penelitian Kualitatif,” J. Pendidik. Sains dan Komput., vol. 3, no. 01, pp. 1–9, 2022, doi: https://doi.org/10.47709/jpsk.v3i01.1951.
M. Rosaliza, “Wawancara, Sebuah Interaksi Komunikasi dalam Penelitian Kualitatif,” Jurnal Ilmu Budaya, vol. 11, no. 2. p. 9, 2015. doi: https://doi.org/10.31849/jib.v11i2.1099.
Muhammad Susanto, Teori Belajar dan Pembelajaran, no. April. 2013.
M. F. Rosyid, R and U. Baroroh, “Teori Belajar Kognitif dan Implikasinya dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” Lisanuna J. Ilmu Bhs. Arab dan Pembelajarannya, vol. 9, no. 1, p. 92, 2020, doi: 10.22373/ls.v9i1.6735.
A. P. Cv and P. Persada, Psikologi Pendidikan Pendekatan Multidisipliner by Asrori (z-lib.org).
S. Sutarto, “Teori Kognitif dan Implikasinya dalam Pembelajaran,” Islam. Couns. J. Bimbing. Konseling Islam, vol. 1, no. 2, p. 1, 2017, doi: 10.29240/jbk.v1i2.331.
Surawan, Dinamika dalam Belajar. Yogyakarta: K-Media, 2020.
Yuningsih, “Menguatkan Kembalo Pendidikan Keagamaan dan Moral Anak Didik,” J. Istek, vol. 8, no. 2, p. 199, 2014.
F. Ibda, “Perkembangan Kognitif : Teori Jean Piaget,” Intelektualika, vol. 3, no. 1, pp. 27–38, 2015, doi: http://dx.doi.org/10.22373/ji.v3i1.197.
E. Fauziati, “Implikasi Teori Belajar Bruner dalam Model Pembelajaran Kurikulum 2013,” J. Papeda, vol. 3, no. 2, pp. 128–136, 2021.
A. Mahbubi, N. A. L. R. Opier, A. F, and M. Y. A. Bakar, “Implementasi Teori Generatif Transformatif dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” An-Nidzam J. Manaj. Pendidik. dan Stud. Islam, vol. 10, no. 2, pp. 211–228, 2023, doi: 10.33507/an-nidzam.v10i2.1127.
F. M. Aufa, “Al-Madkhal Al-Makrify dan Pembelajaran Bahasa Arab,” Lisanan Arab. J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 2, no. 02, pp. 173–190, 2019, doi: 10.32699/liar.v2i02.649.
N. Rahmah, “Belajar Bermakna Ausubel,” Al-Khwarizmi J. Pendidik. Mat. dan Ilmu Pengetah. Alam, vol. 1, no. 1, pp. 43–48, 2018, doi: 10.24256/jpmipa.v1i1.54.
N. A. Hamida, L. H. Sein, and W. Ma’rifatunnisa’, “Implementasi Teori Meaningfull Learning David Ausubel dalam Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di MI Nursyamiyah Tuban,” Al-Madrasah J. Pendidik. Madrasah Ibtidaiyah, vol. 6, no. 4, p. 1386, 2022, doi: 10.35931/am.v6i4.1294.
A. Azhari and K. Kartini, “Efektivitas Pembelajaran Al-Arabiyah Linnasyiin Jilid 2 dalam Meningkatkan Kemampuan Berbicara Bahasa Arab,” Ta’diban J. Islam. Educ., vol. 3, no. 1, pp. 31–40, 2022, doi: 10.61456/tjie.v3i1.53.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mohamad Lahay, Rabiatul Adawiyah Ibrahim, Ratni Bt. Hj. Bahri, Muh. Arif
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.