The Use of Video-Based Learning Media to Improve Students’ Motivation in Learning Arabic at MTs al-Falah Gorontalo
Keywords:
Arabic Language Learning, Video-Based Media, Student Motivation, Educational TechnologyAbstract
This study aims to explore the effectiveness of video-based learning media in enhancing students’ motivation to learn Arabic, specifically among seventh-grade students at MTs al-Falah, Gorontalo. Employing a qualitative descriptive method with a case study approach, data were collected through observations, interviews with Arabic language teachers, school administrators, and students, as well as document analysis. The findings revealed that video-based learning media created a more interactive and engaging learning environment. Students expressed greater enthusiasm and participation during Arabic lessons presented through video, particularly when the materials included familiar visual elements such as animated characters. Despite limited availability of facilities such as LCD projectors, the integration of videos significantly improved students’ focus, comprehension, and willingness to engage in class activities. Teachers noted that video media helped simplify complex content and stimulate student interest, transforming Arabic learning from a perceived difficult subject into an enjoyable experience. These findings suggest that video-based media are effective tools for boosting students’ motivation in foreign language instruction, especially when supported by relevant infrastructure and pedagogical planning.
References
R. Hidayat and S. W. Pangesti, “Strategi Pengelolaan Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Sebagai Bahasa Kedua,” J. Educ., vol. 5, no. 3, pp. 8044–8050, 2023, doi: 10.31004/joe.v5i3.1293.
T. N. Priantiwi and M. Abdurrahman, “Analisis Konten Pembelajaran Bahasa Arab Pada Media Tiktok,” J. Ilm. Profesi Pendidik., vol. 8, no. 3, pp. 1365–1371, 2023, doi: 10.29303/jipp.v8i3.1502.
D. Mustofa, “Strategi Pembelajaran Bahasa Arab: Kemahiran Al-Kitâbah (Arabic Learning Strategy: Writing Skills),” Loghat Arab. J. Bhs. Arab Dan Pendidik. Bhs. Arab, vol. 2, no. 2, p. 173, 2021, doi: 10.36915/la.v2i2.35.
R. Syarifah, “Peningkatan Hasil Belajar IPA Melalui Media Power Point,” Arji, vol. 4, no. 2, pp. 128–140, 2022, doi: 10.61227/arji.v4i2.81.
N. Nulaila, N. Nurdiniawati, and S. Amnah, “Meningkatkan Kemampuan Maharah Kalam Dan Kitabah Pada Mahasiswa Prodi Pba Fakultas Tarbiyah Iai Muhammadiyah Bima,” Taroa J. Pengabdi. Masy., vol. 1, no. 1, pp. 39–51, 2022, doi: 10.52266/taroa.v1i1.739.
A. P. Ramadhan and M. Luthfi, “Strategi Komunikasi Pondok Pesantren Al-Istiqomah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Sebagai Bahasa Bahasa Resmi,” Sahafa J. Islam. Commun., vol. 3, no. 1, p. 25, 2020, doi: 10.21111/sjic.v3i1.4653.
D. Wahyudin and H. M. Munir, “Istikhdām Wasīlah Al-Fīdyu Al-Kartūnī Fī Ta’līm Al-Lughah Al-‘Arabiyyah Li Tarqiyati Mahārah Al-Istimā’ Wa Al-Kalām,” Tadris Al- Arab. J. Pendidik. Bhs. Arab Dan Kebahasaaraban, vol. 2, no. 2, pp. 181–195, 2023, doi: 10.15575/ta.v2i2.29035.
A. Rasyid, “Manajemen Pembelajaran Bahasa Arab Di MTS,” Ukazh J. Arab. Stud., vol. 4, no. 1, pp. 32–38, 2023, doi: 10.37274/ukazh.v4i1.704.
A. Zubaidi, J. Junanah, and M. Shodiq, “Pengembangan Media Pembelajaran Mahârah Al-Kalâm Berbasis Media Sosial Menggunakan Aplikasi Tiktok,” Arab. J. Arab. Stud., vol. 6, no. 1, p. 119, 2021, doi: 10.24865/ajas.v6i1.341.
A. Amzaludin, I. Q. Ain, and E. S. Khumairah, “Akun TikTok (@Kampungarabalazhar) Sebagai Media Belajar Bahasa Arab Online,” J. Simki Pedagog., vol. 6, no. 2, pp. 554–565, 2023, doi: 10.29407/jsp.v6i2.331.
A. Desrani and D. A. Zamani, “Pengembangan Kurikulum Pembelajaran Bahasa Arab di Masa Pandemi Covid-19,” J. Alfazuna J. Pembelajaran Bhs. Arab Dan Kebahasaaraban, vol. 5, no. 2, pp. 2014–2234, 2021.
M. N. Annisa and R. Safii, “Analisis Kebutuhan Belajar Bahasa Arab Sebagai Bahasa Asing Dalam Konteks Pendidikan Tinggi,” Eloquence J. Foreign Lang., vol. 2, no. 2, pp. 313–328, 2023, doi: 10.58194/eloquence.v2i2.861.
K. Nisa, N. H. Hasibuan, and Y. J. Jabat, “Implementasi Penggunaan Media dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Arab Siswa Kelas XI di Madrasah Aliyah Swasta Al Washliyah 68 Pematang Guntung,” Arus J. Pendidik., vol. 3, no. 3, pp. 140–146, 2023.
R. M. Naser, “Meningkatkan pembelajaran bahasa arab siswa melalui media audio visual dalam manajemen pendidikan islam tinjauan (studi di madrasah aliyah negeri 2 kota palu),” J. Kolaboratif Sains, vol. 5, no. 8, pp. 466–480, 2022.
B. Raudatussolihah, “Pengembangan Teknologi Audio-Visual dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” vol. 3, no. 1, pp. 53–60, 2022.
U. M. Yogyakarta, “Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Common European Framework Of Reference For Language ( CEFR ) Di Indonesia Talqis Nurdianto Noor Azizi bin Ismail Abstrak Pendahuluan Sudah bertahun-tahun belajar bahasa Arab tapi masih belum lancar berkomunikasi dengan baik . Beberapa lembaga pendidikan pada jenjang bahasa Arab dalam 6 tahun , lanjut pada jenjang Sekolah Menengah pada jenjang Sekolah Menengah Atas ( SMA ). Setidaknya 12 tahun Beberapa lulusan program studi pendidikan bahasa Arab masih mengalami kesulitan dalam membuat kalimat dalam jumlah ismiyyah,” vol. 6, no. 1, 2020, doi: 10.14421/almahara.2020.061-01.
R. Pratiwi, E. Dian, K. Ningsih, K. Arfahmi, U. Islam, and N. Sumatra, “PENGARUH MEDIA AUDIO-VISUAL DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB TERHADAP SISWA KELAS V DI MIS AL-HIDAYAH CK,” vol. 1, no. 2, pp. 85–92, 2022.
S. Rodiyah, “Peningkatan Hasil Belajar Bahasa Arab dengan Metode Two Stay Two Stray pada Siswa Kelas VII ( Studi Kasus MTSN 9 Jakarta ),” pp. 71–80, 2023.
F. I. R. Firamadhina and H. Krisnani, “Perilaku generasi Z terhadap penggunaan media sosial TikTok: TikTok sebagai media edukasi dan aktivisme,” Share Soc. Work J., vol. 10, no. 2, pp. 199–208, 2020.
U. Sutisna and M. F. Elkarimah, “Pendampingan Pengembangan Keterampilan Guru Sekolah Dasar dalam Soal Evaluasi Pembelajaran dengan Teka-teki Silang Berbasis Smartphone,” vol. 2, no. 1, pp. 15–25, 2021, doi: 10.29408/ab.v2i1.3249.
F. F. Dewi and S. Handayani, “Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi en-Alter Sources Berbasis Aplikasi Powtoon Materi Sumber Energi Alternatif Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 5, no. 4, pp. 2530–2540, 2021, doi: 10.31004/basicedu.v5i4.1229.
Y. Wahyuningsih and V. Yulianty, “Rancang Bangun Media Pembelajaran IPS Berbasis Google Sites Materi Proklamasi Kemerdekaan Indonesia,” J. Lensa Pendas, vol. 8, no. 1, pp. 1–8, 2023, doi: 10.33222/jlp.v8i1.2179.
I. W. A. K. Raditya, I. P. P. Adi, and I. G. Suwiwa, “Media Pembelajaran Berbasis Video Tutorial Pada Materi Teknik Dasar Passing Bola Voli Peserta Didik Kelas X SMA,” J. Ilmu Keolahragaan Undiksha, vol. 10, no. 3, pp. 276–283, 2022, doi: 10.23887/jiku.v10i1.40619.
N. K. D. Damayanti and D. G. F. Wirabrata, “Video Pembelajaran Berbasis Demonstrasi Pada Muatan IPA Materi Gerak Benda,” J. Pedagog. Dan Pembelajaran, vol. 5, no. 2, pp. 231–240, 2022, doi: 10.23887/jp2.v5i2.47712.
K. B. Saputra, S. Hidayat, and L. Nulhakim, “Pengembangan Video Pembelajaran Interaktif Berbasis Wondershare Filmora Pada Materi Seni Lukis Untuk Siswa SMP,” Akademika, vol. 12, no. 01, pp. 251–267, 2023, doi: 10.34005/akademika.v12i01.2686.
U. Aulia, L. Efriyanti, and A. Munardi, “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Video Tutorial Terhadap Hasil Belajar Bimbingan TIK Pada Kelas X Di SMAN 1 BATAHAN,” Cendekia J. Ilmu Sos. Bhs. Dan Pendidik., vol. 3, no. 1, pp. 140–148, 2023, doi: 10.55606/cendikia.v3i1.677.
M. Mahlianurrahman, “Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbsasis Kurikulum 2013,” Attadib J. Elem. Educ., vol. 4, no. 1, p. 1, 2020, doi: 10.32507/attadib.v4i1.625.
D. Daud, A. Ardiansyah, R. Ilato, U. Moonti, and A. Maruwae, “Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Youtube Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPS Pada Mata Pelajaran Eknomi Di SMA Negeri 1 Paguyaman Kabupaten Boalemo,” Jiip - J. Ilm. Ilmu Pendidik., vol. 6, no. 6, pp. 4090–4095, 2023, doi: 10.54371/jiip.v6i6.1557.
M. A. Hudain, I. Kamaruddin, I. Irvan, J. Juhanis, P. Weraman, and K. Saddhono, “Media Pembelajaran Berbasis Video: Apakah Berpengaruh Terhadap Peningkatan Motivasi Belajar Pada Anak?,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 7, no. 4, pp. 4881–4891, 2023, doi: 10.31004/obsesi.v7i4.4924.
L. R. Indriyani, “Pengembangan Video 360 Derajat Untuk Meningkatkan Keterampilan Mendirigen Lagu Nasional,” Joyf. Learn. J., vol. 12, no. 4, pp. 242–247, 2023, doi: 10.15294/jlj.v12i4.76890.
M. V BASMAYOR, “Influence of Teacher-Made Video Lessons on the Performance of Students in Physics for Elementary Learners,” Int. J. Res. Publ., vol. 104, no. 1, 2022, doi: 10.47119/ijrp1001041720223514.
S. Hadijah, S. Shalawati, M. T. Astuti, and A. N. Hidayati, “Designing and Developing Video as an Instructional Media in English Language Teaching Setting,” Lect. J. Pendidik., vol. 13, no. 2, pp. 192–205, 2022, doi: 10.31849/lectura.v13i2.10185.
A. Y. Safitri, “Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl),” 2023, doi: 10.31219/osf.io/xswn8.
M. Mujriah, B. R. N. Esser, and I. Susilawati, “Efek Pemberian Reward and Punishment Pada Motivasi Siswa Sekolah Dasar (Studi Kasus Dalam Permainan Tradisional),” Jupe J. Pendidik. Mandala, vol. 7, no. 1, 2022, doi: 10.58258/jupe.v7i1.3061.
H. Harni, “Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Cahaya Dan Sifat-Sifatnya Di SD Negeri 2 Uebone,” J. Paedagogy, vol. 8, no. 2, p. 181, 2021, doi: 10.33394/jp.v8i2.3481.
N. Hikmah, “Penerapan Outdoor Study Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Muatan Pelajaran SBDP Di Sekolah Dasar,” G-Couns J. Bimbing. Dan Konseling, vol. 6, no. 2, pp. 286–294, 2022, doi: 10.31316/g.couns.v6i2.3468.
S. Salawati, “Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas Iv Dengan Menggunakan Metode Demonstrasi Pada Mata Pelajaran Matematika Di SDN 14 Senapit,” J. Pendidik. Inform. Dan Sains, vol. 10, no. 2, pp. 144–151, 2021, doi: 10.31571/saintek.v10i2.3461.
K. Husna and S. Supriyadi, “Peranan Manajeman Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa,” Al-Mikraj J. Stud. Islam Dan Hum. (E-Issn 2745-4584), vol. 4, no. 1, pp. 981–990, 2023, doi: 10.37680/almikraj.v4i1.4273.
E. Arifin, “Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Kreativitas Dan Hasil Belajar Pada Siswa Kelas VII C MTsN Kota Solok,” J. Pendidik. Indones., vol. 2, no. 5, pp. 803–817, 2021, doi: 10.36418/japendi.v2i5.157.
B. Murtiyasa and A. D. Amini, “Analisis Motivasi Belajar Siswa SMP Dalam Pembelajaran Matematika Di Era Covid-19,” Aksioma J. Progr. Stud. Pendidik. Mat., vol. 10, no. 3, p. 1554, 2021, doi: 10.24127/ajpm.v10i3.3711.
Z. Auliyatulloh, D. Utami, and I. Humaeroh, “Peran Wali Kelas Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas 1 Madrasah Ibtidaiyah,” J. Educ. Fkip Unma, vol. 10, no. 2, pp. 346–356, 2024, doi: 10.31949/educatio.v10i2.6708.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rizal Husain, Kasim Yahiji, Zohra Yasin, Nicky B. Lasanggo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.