PELESTARIAN BUDAYA LOKAL MELALUI PEMBIASAAN BAHASA JAWA KRAMA DI MADRASAH IBTIDAIYAH

Authors

  • M. Fikri Ardiansyah UNUGIRI BOJONEGORO
  • Nurul Mahruzah Yulya UNUGIRI BOJONEGORO

Keywords:

Application of Refraction;, , Javanese Krama Language;, Local Culture

Abstract

The use of Javanese language is getting more and more obedient and even a few families and Javanese people want to use Javanese in communicating in everyday life, let alone used in a wider scope as a language of knowledge. Whereas language is one of the wealth of the nation and as the identity of diversity. The purpose of the study was to describe the habituation of using the Javanese Krama language applied at MI AL - Islah in preserving local culture and to find out the inhibiting and supporting factors for the habituation of the use of the Javanese Krama language at MI Al - Islah Kendalrejo. This research is a qualitative research. Data collection techniques using observation, interviews and documentation. The results of this study indicate that the habit of using the Javanese Krama language which is applied at MI AL -Islah in preserving local culture is applied in Javanis Day activities. Javanis Day is an activity where in one day, the entire extended family of MI AL - Islah Kendalrejo uses the Javanese Krama language in communicating, both in class and outside class. In the implementation of Javanis Day activities, there are certainly supporting factors. There are posters and extracurricular activities that use the Javanese Krama language. While the inhibiting factors are bilingualism, media and technology.

References

adisusilo, S. (2013) Pendidikan Karakter. Jakarta: Rajawali.

Aly, H. N. (2019) Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Logos Wacana Ilmu.

Azzet, A. M. (2011) Urgensi Pendidikan Karakter Di Indonesia. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.

Diana, N. (2017) ‘Manajemen Pendidikan Berbasis Budaya Lokal Lampung (Analisis Eksploratif Mencari Basis Filosofis)’, Analisis : Jurnal Studi Keislaman, 12(1), Pp. 183–208.

Elina Intan Apriliani Dan Nufitriani Kartika Dewi (2019) ‘Tata Krama Budaya Jawammembentuk Sikap Sopan Santun Anak Usia Dini’, Indonesian Journal Of Early Childood, 1(1).

Habiburrahman, L. (2016) ‘Pengajaran Bahasa Dan Sastra Di Sekolah (Hambatan Dan Alternatif Pemecahannya’, Jupe, 1, Pp. 50–55.

Handayani, T. And Hangestiningsih, E. (2018) ‘Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Pembiasaan Penggunaan Bahasa Jawa Siswa Di Sd Karangmulyo Yogyakarta Tri Handayani 1 , Endang Hangestiningsih 2’, Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-Sd-An, 4, Pp. 415–419.

Indrayanto, B. And Yuliastuti, K. (2015) ‘Fenomena Tingkat Tutur Dalam Bahasa Jawa Akibat Tingkat Sosial Masyarakat’, Magistra, 27(91), Pp. 37–44. Available At: Http://Garuda.Ristekbrin.Go.Id/Documents/Detail/604715.

Khalil, A. (2008) Islam Jawa Sufisme Dalam Etika Dan Tradisi Jawa. Malang: Uin Malang Press.

Khazanah, D. (2012) ‘Kedudukan Bahasa Jawa Ragam Krama Pada Kalangan Generasi Muda: Studi Kasus Di Desa Randegan Kecamatan Dawarblandong, Mojokerto Dan Di Dusun Tutul Kecamatan Ambulu, Jember Dewianti’, Pengembangan Pendidikan, 9(2), Pp. 457–466.

Muhammad, A. (2013) Filsafatkebudayaan. Bandung: Pustaka Setia.

Muhammad Misbahudin (2018) ‘Pembiasaan Berbahasa Krama Inggil Sejak Dini, Menguatkan Kembali Peran Kearifan Lokal Untuk Membentuk Karakter Anak’, Rahmatan Lil Alamin, 1(1).

Nawari, I. (2011) Konflik Umat Beragama Dan Budaya Lokal. Bandung: Lubuk Agung.

Nofriansyah, D. (2009) Penelitian Kualiatif. Yogyakarta: Cv. Budi Utama.

Nurhasanah, N., Wurianto, A. B., Dan Arifin, B. (2016) ‘Pengembangan Media Kijank (Komik Indonesia, Jawa, Dan Aksara Jawa) Pembelajaran Bahasa Jawa Kelas 5 Sekolah Dasar’, Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (Jp2sd), 1(4), Pp. 267–273.

Nurhayati, E. (2013) ‘Strategi Pemertahanan Bahasa Jawa Di Provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta’, Litera, 12(1). Doi: 10.21831/Ltr.V12i01.1338.

Nurkholis (2013) ‘Pendidikan Dalam Upaya Memajukan Teknologi’, Jurnal Kependidikan, 1(1), Pp. 22–24.

Nurul Mahruzah Yulia And Suttrisno (2022) ‘Keterampilan Bertanya Dengan Pembelajaran Pq4r (Preview, Question, Read, Reflect, Recite, And Review)’, Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (Jurmia), 2(2), Pp. 258–265. Doi: 10.32665/Jurmia.V2i2.514.

Priyatiningsih, N. (2019) ‘Tingkat Tutur Sebagai Sarana Pembentukan Pendidikan Karakter’, Journal Of Language Education, 1(1).

Purwadi (2015) Belajar Bahasa Jawa Krama Inggil. Yogyakarta: Hanan Pustaka.

Puspitoningruma, Encil, Dan M. D. R. (2018) ‘Bahan Ajar Pacelathon Undha Usuk Basa Jawa Sebagai Penguatan Karakter Tata Krama Berbicara Siswa Dalam Mata Pelajaran Muatan Lokal Bahasa Daerah’, Kembara: (Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya), 4(1), Pp. 21–34.

Setyanto, A. E., Anggraini, L. S. And Cw, D. T. (2015) ‘Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Memudarnya Etika Komunikasi Masyarakat Jawa Di Kota Surakarta’, Komunikasi Massa Jurnal, 8(2), Pp. 121–134. Available At: Http://Jurnalkommas.Com/Docs/Jurnal Kom Vo 8 No 2 Juli 2015.Pdf#Page=5.

Sudiatmanto (2016) ‘Peningkatan Prestasi Belajar Bahasa Jawa Materi Unggah Ungguh Basa Dengan Menerapkan Pembelajaran Kontekstual Pada Siswa Kelas Vii-E Di Smp Negeri 1 Pogalan Trenggalek Semester Ii Tahun 2012/201’, Jurnal Pendidikan Profesional, 5(1), Pp. 129–136.

Sutrisno, N. M. (2022) ‘Guru Melaksanakan Evaluasi Pembelajaran Di Era’, 3(1), Pp. 52–60.

Triwardani, R. And Rochayanti, C. (2014) ‘Implementasi Kebijakan Desa Budaya Dalam Upaya Pelestarian Budaya Lokal’, Reformasi, 4(2), Pp. 102–110. Available At: Https://Jurnal.Unitri.Ac.Id/Index.Php/Reformasi/Article/View/56/53.

Wahyu Trisnawati Dan Puji Yanti Fauziah (2019) ‘“Penanaman Nilai Karakter Melalui Pembiasaan Berbahasa Jawa Pada Anak Usia Dini Di Desa Tanggeran Banyumas’, Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), Pp. 23–26.

Wiranti, D. A. (2018) ‘“Penggunaan Bahasa Jawa Krama Sebagai Fondasi Utama Perkembangan Moral Anak Usia Dini’, Universitas Islam Nahdlotul Ulama, 6(1), Pp. 19–22.

Yulianti, I. Et Al. (2018) ‘Penerapan Bahasa Jawa Krama Untuk Membentuk Karakter Sopan Santun Di Sd’, Prosiding Seminar Nasional “Penguatan Pendidikan Karakter Pada Siswa Dalam Menghadapi Tantangan Global”, 11, Pp. 160–165.

Zainal, A. Y. (2014) Pengantas Sistem Sosial Budaya Di Indonesia. Bandung: Pustaka Setia.

Zuriyah, N. (2007) Pendidikan Moral Dan Budi Pekerti Dalam Prespektif Perubahan. Jakarta: Pt. Bumi Aksara.

Published

2022-12-13